RSS

Kecelaruan Identiti

Kak Mah tak tahulah apa prosedur yang digunapakai oleh Jabatan pendaftaran Negara dalam menentukan status bayi setiap bayi yang dilahirkan. Jauh sekali untuk mempertikaikan sistem yang termaktub, namun sebagai rakyat marhaen kadangkala Kak Mah terpana seketika apabila memikirkan nasib pelajar2 Kak Mah yang mempunyai kecelaruan identiti dalam surat lahir mereka.

Sedihkah atau kasihankah Kak Mah kepada mereka apabila membaca ruangan "NAMA BAPA" di dalam surat lahir tersebut? Apa yang mereka fikirkan apabila sampai waktunya mereka memahami apa yag tertera. "BAPA TIDAK DAPAT DIKESAN" ,"BAPA TIDAK DIKETAHUI" ,"TIADA MAKLUMAT", "TIADA" atau hanya tanda " - ". Apa yang dapat KAk Mah simpulkan daripada kenyataan tersebut adalah, anak-anak ini dilahirkan tanpa bapa yang sah atau anak luar nikah.

Kejamkah kita sebagai masyarakat melabelkan mereka sedemian rupa hanya disebabkan kesalahan orang dewasa? Kak Mah faham pihak yang berkaitan tidak lagi menggunakan/membenarkan penggunaan nama bapa angkat atau Abdullah sebagai menggantikan bapa untuk anak2 tersebut. Mungkin bimbang berlaku masalah lain pula di kemudian hari. Saya tidak hairan jika satu hari nanti anak2 ini akan jadi seorang pemberontak, anak2 yang liar, rendah diri, pasif dan gejala2 negatif yang lain disebabkan status "BAPA" yang mereka bawa itu.

Saya dapat melihat sendiri anak2 sebegini membesar di depan mata saban tahun. Jika di tahun pertama mereka seorang anak yang ceria, bijak dan mesra namun akhirnya bila mereka mula memahami, anak2 ini menjadi pasif atau yang lebih teruk menjadi anak yang kuat memberontak dan liar. Walaupun bukan semua begitu, tetapi yang sering terjadi begitulah...Apa yang kita dapat fikirkan jika kita berada di tempat mereka?...Apakah jalan penyelesaian yang kita ada...?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: