RSS

Atap Nipah dan Rokok Daun

Minggu lepas kak mah ada mengajar satu tajuk 'cerita datuk'. Dalam petikan tu adalah sebut pasal pokok nipah dengan pokok nibung. Bila kak mah tanya pada anak murid kak mah yang berada di tahun 4 tu sorang pun tak kenal. Alahai kesian sungguh anak2 murid kak mah ni.
pokok nipah hidup subur di tepi sungai

Kak mah pun mulalah bukak cerita yang berkaitan dengan pokok2 tu dalam kehidupan kak mah. Bukan kelentong tau! ini kisah benar.... Pokok nipah memang hidup subur di kampung kak mah yang terletak di pinggir sungai tu. Pokok nipah pun macam juga pokok kelapa boleh tahan serba gunanya. Daun nipah jer dah boleh buat macam2. Masa kecik dulu seingat kak mah , bilik air di luar rumah kak mah pun beratapkan daun nipah. Rumah orang dulu2 mana ada bilik air dalam rumah...orangtua kata tak sopan...sungguhkan kalau difikir2kan...dahlah kita ni makan dalam rumah..nak membuang pun dalam rumah...hihi ...
terasa sejuk bila rumah beratapkan daun nipah...

Selain dijadikan atap rumah, daun nipah yang muda atau pucuknya boleh dibuat rokok. Wah...melopong anak2 murid kak mah. Ayah kak mah siap jual lagi sebagai pendapatan sampingan dengan apek kedai runcit di kampung kak mah. Kak mah ada juga tolong kira batang2 rokok tu untuk diikat. Dapatlah upah seposen dua.
pucuk daun nipah muda dijemur hingga kering dan bergulung2

daun yang telah kering dipotong2 mengikut saiz yang sama dan diikat

Kemudian kak mah cerita lagi tentang enaknya rasa buah nipah...kecur air liur budak2 tu. Kak mah kata isinya macam kelapa muda. Kak mah pun terasa-rasa keenakan buah nipah tu semasa menaip ni. Panjang lebar jugaklah kak mah bercerita pasal pokok nipah ni untuk memberikan gambaran pada anak murid kak mah. Selepas habis belajar,kak mah jadikan aktiviti mencari maklumat di internet mengenai buah nipah dan nibung ini sebagai kerja rumah mereka.
rupa tandan buah nipah..kena hentak pada batang pokok kelapa baru buahnya terlerai
sedapkan...isinya lemak manis dan lembut...masukkan sirap lagilah ...

Kak mah memang kurang arif mengenai pokok nibung sebab pertama kali jumpa pokok ni di rumah mentua di Perak ni...Maklumat lanjut pokok nibung pun kak mah baca jer di internet.

Alhamdulillah, keesokkan harinya ramai yang berjaya mendapatkan maklumat mengenai pokok nipah dan nibung tu. Ada yang kata pernah tengok cuma mungkin mereka lupa dan tak pasti nama pokok tu...Maklumlah sesekali balik ke kampung ...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: