RSS

Iktibar dari Sejarah Silam

Dua minggu lepas, murid-murid kak mah belajar petikan cerita mengenai pengalaman seorang datuk semasa zaman Jepun. Azab sungguh zaman tersebut dan anak-anak murid kak mah seakan tidak percaya nenek moyang mereka menempuh pengalaman hidup sedemikian rupa.

Kak mah meyakinkan mereka semua hal seperti ditawan askar Jepun, dipaksa membina landasan kereta api maut di sempadan Siam-Burma sememangnya berlaku pada zaman itu. Kesukaran hidup dan nyawa yang sentiasa terancam jika melarikan diri. Siksaan kejam memang perkara biasa ketika itu. Masa bercerita tu kak mah terpaksalah tunjuk espresi muka dan gaya yang buat mereka yakin!

Masa kak mah kanak-kanak dulu, nenek kak mah suka bercerita mengenai kehidupan zaman Jepun ini. Bayangkanlah adakalanya mereka terpaksa makan ubi rebus berhari-hari lamanya. Ikan masin di cubit sedikit demi sedikit untuk berjimat. Nenek kak mah kata, seorang jiran cina menggantung ikan masin hanya untuk dapatkan bau saja sebelum makan. Untuk membangkitkan selera makan . Boleh kita bayangkan betapa peritnya kehidupan ketika itu. Melopong budak-budak tu bila kak mah bercerita.

Nenek kak mah juga cerita bagaimana upih pinang dijadikan kasut. Walaupun seingat kak mah,nenek pernah ajar kak mah cara buat kasut dari upih tu, sayangnya kak mah sendiri sudah lupa. Apabila kehidupan mendesak pastinya yang tidak terfikir dan terjangkau oleh akal kita boleh dilakukan.

Kak mah mengingatkan betapa kita perlu mengambil iktibar dari peritiwa silam nenek moyang kita. Hargailah kehidupan sekarang dan jadilah manusia yang berguna kepada agama, bangsa dan negara agar kita tidak kembali dijajah oleh orang lain...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: