RSS

Antara Tugas dan Tugasan

Menjalankan tugas dan membuat tugasan adalah sesuatu yg berbeza jika dilihat dari sudut yg lebih luas. Pastinya menjalankan tugas adalah rutin dan tanggungjawab saya sebagai seorang pendidik di sekolah. Ianya adalah keutamaan dan amanah yg diberikan tanpa boleh dinafikan atas apa jua alasan. Amanah adalah sesuatu yg berat utk kita pikul khususnya sebagai pendidik. Kealpaan dan memandang remeh tugas ini disebabkan hal2 lain pastinya kita akan dipertanggungjawab di akhirat nanti.

Manakala tugasan adalah kerja2 yg diberikan pada kita yg perlu kita selesaikan sama ada sebagai pendidik atau juga seorang mahasiswi. Tugasan2 yg diberikan yg menyimpang dari tugas wajib sebagai seorang pendidik utk mendidik anak bangsa adakalanya menjadi kekangan utk seorang guru melaksanakan P&Pnya dgn lebih berkesan. Kerja2 perkeranian seperti membuat analisis, menyiapkan fail2 yg pelbagai, soal selidik dan bermacam-macam lagi yang diarahkan oleh pihak2 tertentu ada kalanya menjadikan kita sebagai pendidik merasa cukup terbeban. Tidaklah menghairankan jika kita terbaca guru adalah antara penghuni yg paling ramai mendiami hospital2 bahagia atau permai di negara ini.

Saya sebenarnya ingin menjurus kepada tugasan yang diberikan oleh pensyarah kepada kami. Walau sepenting mana pun tugasan yg diberikan utk kita menyiapkannya dlm tempoh masa yg ditetapkan, ianya tetap merupakan tugas ke 2 atau ke 3 kita. Menyambung belajar adalah atas kehendak kita sendiri dan ianya tidak seharusnya menganggu tugas kita sebagai pendidik. Kita semestinya bijak mengendalikan status kita sebagai pendidik dan juga pelajar. 'Work Smart' walaupun adakalanya kita juga terpaksa 'Work Hard' utk merealisasikan kedua-dua tugas ini sentiasa cemerlang tanpa memangsakan pelajar2 yg merupakan amanah dan tanggungjawab kita.

Saya sering mengingatkan pada diri agar tidak mencampur adukkan  kedua2nya di sekolah kerana ianya pasti mengundang persepsi yg negatif daripada pihak2 tertentu. Seboleh mungkin saya tidak akan membincangkan perkara2 berkaitan program PPG yg sedang saya ikuti di sekolah dengan rakan2 yg sama2 terlibat . Kami juga telah mengambil keputusan utk menjadikan hujung mingggu kami sebagai masa utk kami berkumpul dan berbincang mengenai tugasan2 yg harus kami siapkan. Inilah yg terbaik dapat kami lakukan setakat ini...Mudah-mudahan segalanya dipermudahkan buat kami..Amin.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: