RSS

Kejutan Baru

Kelmarin satu lagi kejutan berlaku dlm program PJJ yg sedang saya ikuti. Jika sebelum ini program ini telah dianggap cukup adil dan mudah bagi kami golongan guru yang bekerja kerana tidak perlu menghadiri kuliah setiap minggu. ( hanya 2 hari dlm sebulan ).Kejutan yg berlaku bukanlah kerana kami perlu lebih kerap menghadiri kuliah tetapi kuliah secara bersemuka itu tidak ada sama sekali! Pelik tapi benar!. Walaupun ada sesetengah pihak menyambut berita ini dengan gembira, tidak kurang juga yg meluahkan perasaan tidak bersetuju mengenai hal ini. Ada pro dan kontra di dalam hal ini. Kak mah sendiri tidak tahu bagaimana harus menerima pengumuman ini. Gembira? Mungkin ia dan ada waktu-waktunya mungkin tidak. Gembira, mungkin kerana kak mah tidak lagi perlu lagi ke Taiping dan bermalam di sana selama 2 hari setiap awal bulan untuk menghadiri kuliah yg bermula awal pagi dan berakhir lewat petang. Walaupun sebenarnya ada waktu-waktunya kita perlu hidup sedemikian utk lebih fokus terhadap pengajian.

Sebenarnya ada masanya kita memerlukan bimbingan dan penerangan yg jelas dari pensyarah mengenai tugasan yg diberikan , maklumlah belajar secara online kita disogokkan dengan pelbagai andaian dari rakan2 sehingga ada kalanya kita keliru mana yg perlu diikuti. Walaupun dikatakan akan ada video conference bersama pensyarah secara langsung, sejauhmana pula semua pelajar telah bersedia untuk melaluinya? Ramai yg masih terkial2 utk memuat turun modul, assignment dan pelbagai bahan yg diberikan secara online, inikan lagi utk bersedia dgn video conference yg pastinya memerlukan liputan line internet yg cukup baik di kawasan masing2 .Bagaimana pula dengan mereka yg berada di luar kawasan liputan internet tersebut?, sedangkan mengikut maklumat yg diberikan sidang video tersebut diadakan pada waktu malam!. Mungkin mereka terpaksa pula keluar ke bandar pada waktu malam.

Walaupun kak mah secara peribadi tidak menganggap ini sebagai satu kekangan utk kak mah meneruskan PJJ ini, tapi kasihan juga pada rakan2 yg berhadapan dgn masalah seperti yg kak mah nyatakan tadi. Semoga mereka semua menjadikan ini sebagai satu cabaran utk kita sama2 meraih sebuah kejayaan pada akhirnya nanti. InsyaAllah.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: