RSS

Cabaran Semakin Terasa

Kak mah perlu bersemangat! usah mengalah dengan cabaran yang memerlukan komitmen yang tinggi ini. Minggu pertama cuti persekolahan , namun kak mah dan keluarga belum berpeluang bercuti ke mana-manapun. Masa kak mah banyak dihabiskan mencari bahan untuk menyiapkan assignment yang datang mencurah. Di samping itu kak mah juga perlu melibatkan diri dalam tajuk-tajuk forum yang bertali arus masuk di dalam group EL kak mah. Tercungap-cungap juga berhadapan dengan semua ini dalam usia yang semakin tua...tua ke? hihi.

Kalaulah kak mah seorang yang buta IT mungkinkah kak mah dapat bertahan dengan pelbagai sistem yang agak kompleks dalam mengharungi kuliah secara sedemikian rupa. Kak mah amat bersyukur meskipun dalam usia begini pengalaman sebagai guru media yang didedahkan dengan pelbagai software dan program terkini membantu kak mah menerimanya sebagai sesuatu yang biasa. Hanya adakalanya maklumat yang diperolehi atau diberikan agak kurang jelas bagi kami yang mengikuti progran PPG secara PJJ online ni.

Sesuatu yang pelik juga kerana kami menerima arahan yang berbeza dari pensyarah setiap subjek. Selain menghantar secara online ada juga pensyarah yang meminta kami menghantar 'hard copy' bercetak ke UPSI. Tertanya2 juga di dalam hati mengapa begitu? Sesuatu yang mudah dirumitkan lagi kerana terpaksa menguruskan penghantaran melaui pos. Kak mah tidak mahu berfikiran negatif, mungkin ada rasionalnya pensyarah tersebut memilih cara tersebut. Namun menjadi harapan saya semoga sistem PPG ini akan dapat diselaraskan dengan sebaiknya nanti. Tahun pertama menjalankan program yang melibatkan puluhan ribu guru pastinya terdapat kekangan di sana sini.

Terima kasih kerana memberi kak mah peluang menjadi perintis program ini dan pastinya kak mah akan menyahut cabaran ini dengan penuh semangat dan iltizam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: