RSS

Timang Bulu Ayam

Kalau kita perhatikan permainan anak-anak zaman sekarang, semuanya hanya berkisar pada teknologi moden. Game yang pelbagai dan pastinya masa mereka banyak dihabiskan di situ. Mungkin itulah salah satu punca obesiti kanak-kanak zaman sekarang. Mereka kurang bersenam atau tidak melakukan aktiviti yang melibatkan pergerakan fizikal. Bukan sebab nasi lemak yer datuk menteri...Nasi lemak tu warisan nenek moyang dan bukan punca utama masalah obesiti.

Ingat lagi tak sejenis permainan masa kita kanak-kanak dulu? main timang bulu ayam...Bestkan permainan itu. Di kampung kak mah kami panggil permainan "cap teh" entah macam mana ejaan atau sebutan kak mah kurang pasti ketika itu. Mungkin sebutan yang diikut dari seorang individu kepada individu yang lain agaknya. Walaupun bulu ayam ni ada dijual di kedai dengan haarga sekitar 20 sen ketika itu, tapi kak mah dan kawan-kawan lebih suka membuatnya sendiri. Haa...adalah yang jadi mangsa kami...siaplah ayam-ayam di kampung tu kena kejar dengan kami untuk mendapatkan bulunya. Biasanya ayam jaguh jantanlah yang menjadi mangsa sebab bulunya yang cantik.

ayam jaguh yang sering jadi mangsa

Kalau ayah-ayah kami menyembelih ayam lagilah kami seronok...pelbagai jenis bulu ayam boleh kami dapat tanpa bersusah payah. Kreatif dan agresif jugakan kanak-kanak zaman itu. Semuanya dibuat sendiri, menggunakan daya kreativiti yang pastinya begitu kreatif!

boleh diwarnakan kalau suka

Kanak-kanak sekarang? semuanya menunggu arahan dan perlu diterangkan dari A hingga Z jika ingin membuat sesuatu. Mereka malas befikir dan tidak berani mencuba kerana hidup mereka hanya disogokkan dengan permainan yang telah sedia ada. Mereka lebih senang untuk berkata "buat apa susah-susah nak buat, beli jelah di kedai". Itu jawapan yang seringkali kita dengar dari kanak-kanak sekarang. Mereka tidak tahu bahawa, hasil yang diperolehi dengan titik peluh sendiri nilainya amat berharga sekali pada pembuat atau penciptanya. Maka tidak hairanlah jika anak-anak kita kurang menghargai permainan mahal yang diberikan kepada mereka sekalipun. Rosak boleh beli lainkan...

permainan tradisional yang boleh menarik perhatian pelancong

Berbalik kepada permainan tadi, setelah bulu-bulu ayam itu diperoleh, kami akan mengikatnya dengan gelang getah. Setelah itu kami akan memotong tiub basikal yang tidak digunakan lagi sebagai tapak. Tapak getah itu akan dipaku untuk mencantumkan 2-3 lapis tiub getah tadi. Akhir sekali bulu ayam tadi akan diikat sekali lagi pada paku di tapak getah tadi. Jadilah 'capteh' bulu ayam kami yang pastinya menarik dengan liuk lentuk bulu ayam jaguh yang menjadi mangsa kami. Hebat bukan? Sekarang bolehlah bermain...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: