RSS

Hadapilah dengan tabah

Malam tadi kak mah terbaca satu pengumuman di sistem myguru mengenai keputusan peperiksaan semester yang lalu. pengumuman itu mengatakan bahawa pihak UPSI tidak pernah mengumumkan sebarang keputusan peperiksaan sebelum ini. Pengumuman tersebut pastinya berkait rapat dengan situasi panik yang berlaku di kalangan pelajar sebelum ini. Sehingga kak mah juga ada mendapat perkhabaran bahawa terdapat pelajar yang pengsan / pitam dan jatuh sakit apabila melihat makluman keputusan peperiksaan sebelum ini.

Hal ini berlaku kerana mereka terkejut dan kecewa dengan apa yang dipaparkan di dalam sistem. mereka yang bertungkus lumus dan tidak pernah gagal dengan apa juga tugasan mendapat markah dan gred yang sangat rendah berbanding mereka yang tidak aktif tetapi keputusan adalah "sangat baik" ! Bagaimana semua ini boleh berlaku? Adilkah keputusan sebegini untuk semua pelajar? Bagaimana pensyarah membuat keputusan? Kriteria apa yang digunapakai? dan bermacam-macam maklumbalas atas ketidakpuas hatian tersebut.

Mungkin pertanyaan yang bertubi2 inilah yang memaksa pihak UPSI membuat pengumuman tersebut. Sistem bukan manusia...maka pastinya berlaku kecelaruan dalam proses yang melibatkan beribu-ribu pelajar sehingga menimbulkan suasana panik tersebut. Kita juga harus akur bahawa inilah kali pertama pihak UPSI mengendalikan sejumlah pelajar yang begitu besar dalam pembelajaran secara PJJ dan online sepenuhnya. Banyakkan bersabar dalam menghadapai kemelut seperti ini. Insyaallah segalanya akan kembali pulih dan kita akan mendapat keputusan yang saksama dengan apa yang telah kita laksanakan dalam tugasan yang diberikan.

Sama2lah kita berdoa semoga kita berjaya melepasi halangan pertama ini dengan jayanya...dan pastinya semester akan datang akan lebih mencabar bagi kita semua. Alang2 menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan, alang2 mengenggam bara biar sampai menjadi arang....apa juga rintangan dan cabaran mendatang hadapilah dengan tabah dan semangat juang yang tinggi...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: