RSS

Main pondok-pondok

Kak mah rasakan, kalau korang lahir tahun 60-70an mesti ada main pondok2 masa kecik2. Mungkin pondok2 yang dibuat tu berbeza ikut negeri kot. Kampung kak mah banyak pokok kelapa jadi pondok yang kami bina dibuat dari daun pelepah kelapa tu.

Masing2 hias pondok tu untuk jadi rumah tercantiklah kunun...kerja mencari daun2 dan kayu2 ni budak2 lelakilah. Siap main kawin2 jadi laki binilah. Dah tu siap ada anak 2-3 orang lagi hehe...Masa tu budak2 otak suci jer..tak pulak berfikir pelik2. Tapi kak mah rasa zaman tu mana faham buat benda bukan2...tak ada dalam kamus hidup zaman tu. Kalau zaman la ni... biarlah mereka tak tau main pondok2 pun....bahayaaa....

Kuih muih pulak buat dari tanah. Adun dan ulilah mcm tepung..bentuk2 jadi kuih..paling mencabar tu siap bakar lagi atas dapur kayu yg kami buat dalam pondok. Tak pulak mak bapak zaman tu risau takut terbakar ke...agaknya masa tu dapur kayu tu benda biasa jer kan...kenangan sungguh...

Anak2 kita baru jer ambik kotak mancis kita dah menjerit jangannnnnnn!!! baru jer pegang2 rumput dah kata jangannnnnnnn!!! main kawin2 lagilah kecut perut...MasyaAllah cepat sungguh masa berlalukan...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Kak Mah

salma ziarah
salam ukhwah
terima kasih sudi jadi follower phd

Wassalam