RSS

Umbut Kelapa dan Layang2 Kumbang


Masa tengok anak jiran sebelah rumah kak mah main layang2, teringat pulak kak mah sejenis permainan yang kami mainkan masa kecik2 dulu. Main layang2 kumbang . Permainan apa tu? Pasti ramai yang tertanya2 kan?

Disebabkan kampung kak mah masa tu dipenuhi dengan kebun kelapa,maka selalulah jugak ayah atau orang kampung kak mah ni tebang pokok kelapa yang masih muda untuk dapatkan umbutnya. Umbut kelapa muda ni makan macam tu jer pun sedap. Masa dululah...maklumlah zaman tu semua di bawa terus dari ladang...segar! Mak kak mah paling suka umbut ni dimasak gulai lemak dengan ikan masin...di mana kan ku cari gulai seperti itu? masih adakah?

Kita lupakan pasal umbut kelapa, kak mah nak cerita pasal permainan layang2 kumbang tadi. Setelah beberapa hari kemudian akan datang kumbang2 yang berwarna hitam dengan sedikit belang merah yang akan menghuni di pucuk kelapa tersebut. Larva kumbang itu juga boleh dijadikan umpan pancing buat ikan sungai. Ikan sungai sangat menyukai larva kumbang tersebut kerana aromanya sangat memikat.

Apabila larva tadi bertukar jadi kumbang, kak mah dengan teman2 akan mengikat kakinya dengan benang yang panjang . Maka bermulalah pertandingan layang2 kumbang siapa yang boleh terbang paling tinggi...Bila kumbang dah lemah kami akan tukar dengan kumbang yang baru...Kumbang ni tidak berbahaya kerana tidak menggigit tapi hanya menyepit sikit. Tapi biasalah kanak2 dulu,ketahanan fizikal cukup kuat! Kanak2 sekarang? Nampak lipas pun macam nampak hantu....termasuklah mak2nya kan...hihi...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum kak mah

pengalaman yg sama semasa kecil2 dahulu

Wassalam