RSS

Kayu Hoki Batang Buluh

Jika kanak-kanak moden sekarang pandai bermain hoki di sekolah, zaman kak mah kecik2 dulu pun hebat juga bermain permainan ini. Cuma bezanya peralatan yang kami gunakan adalah hasil kreativiti sendiri.

Di kebun ayah kak mah banyak pokok buluh. Buluh yang biasa orang buat kait buah kelapa tu...Budak2 lelaki yang dah besar sikit, umur lingkungan 11-12 tahun akan memotong dan mengorek batang buluh yang sesuai. Mengapa kena korek pulak? Sebabnya pada bahagian akar buluh itulah terdapat bahagian yang membengkok seperti kayu hoki.

Kami akan membersih dan meratakan bahagian pangkal kayu buluh tersebut supaya menjadi kayu hoki yang kemas dan cantik. Ada antara kami yang menghias batang buluh itu dengan kain berwarna-warni agar kelihatan gah berbanding kepunyaan orang lain.

Apabila masing2 telah mempunyai kayu hoki, maka bermulalah aktiviti untuk bermain pula. Masalahnya kami tidak mempunyai bola hoki! kat pekan tempat kami pun tak jual bola tu. Yang ada bola plastik berbelang2 tu jer...Tapi faham2 jerlah dua tiga kali dipukul habis pecah...

Tak ada rotan akar pun berguna...kak mah rasa perumpamaan itu memang sesuai dengan kanak2 zaman tu. Kami berfikir macam mana nak buat bola yang tahan lasak bila dipukul...ada antara teman2 kak mah yang membuat gumpalan2 kertas lalu dibalut dengan plastik...ada juga yang menggunakan pintalan sabut kelapa...putik buah kelapa pun kami jadikan bola...tapi sekali terkena mau benjol...sakit tau...dan macam2 lagilah...

Begitulah kanak2 kampung ketika itu terdedah dengan permainan hoki. Hebat bukan?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Kak Mah

Salam Maulidul Rasul

hebat juga yer...kratif

Wassalam

Kak Mah said...

waalaikumsalam...
memang hebat dan kreatif kanak2 zaman tu kan...