RSS

Tarikan Pasar Ramadhan?

Diam tak diam dah hampir 2 minggu kita menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan yang mulia ini. Di Manjung tempat kak mah tinggal, di sana sini terdapat pasar Ramadhan yang tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Walaupun begitu, tarikan pasar Ramadhan belum lagi dapat mengugat keinginan kak mah untuk membelinya di situ...

Kak mah lebih seronok masak sendiri untuk menikmati hidangan berbuka puasa. Mungkin juga lauk pauk yang dijual bukan selera kak mah untuk membelinya. Atau kak mah perasan air tangan kak mah bila memasak lebih sedap daripada apa yang dijual di pasar Ramadhan itu :-). Mungkin juga...(dalam hati...memang betul pun...).

Biasanya kak mah akan melawat juga pasar tersebut di minggu2 akhir puasa. Masa tu semangat memasak dah berkurang ( sayang nak guna periuk belanga yang dah digantung )...semangat nak balik kampung jer yang berkobar-kobar! Maklumlah kak mah ni merantau di negeri orang...walaupun orangtua di Johor dah tak ada tapi semangat balik kampung tu tetap membara...Bukan senang kak mah nak dapat berkumpul dengan semua adik beradik setahun sekali.

Juadah berbuka puasa biasanya kak mah mengikut selera anak, sebab dialah yang paling banyak makan pun masa tu. Itulah budak2 sekarang, berbuka pun suka makan western food. Dah dua kali kak mah menyediakan juadah 'chicken chop' dengan pakejnya sekali. Satu lagi kegemaran anak kak mah makan nasi goreng pataya, Terpaksalah kuali kak mah tu tunggang terbalik nak menghasilkan nasi pataya yang berbungkus cantik...Bila tengok hasil masakan yang menarik semakin kuat keinginan kak mah untuk membuka kedai makan selepas pencen nanti :P . Mana taukan impian kak mah tu akan jadi kenyataan...

Bercerita bab pasar Ramadhan ni kak mah adalah kenangan ketika membeli lauk di sana tahun lepas. Biasalah kalau ke sana, biasanya kak mah carilah lauk yang kak mah minat. Kak mah teringin makan kerabu... maka belilah kak mah dekat satu gerai makcik tu ( perasan muda tu...). Kak mah mintak RM3 dengan harapan kerabu tu dapat kak mah ratah nanti. Dalam hati fikir mesti banyak tu sebab bahan2 murah jer. Walhasil balik asal...tak berbaloi sungguh...adalah dua sudu besar jer. Tak apalah mungkin termasuk kos penat dia memasak...redha... Tapi yang buat kak mah geram tu bila kerabu tu merenggut semua selera kak mah masa berbuka. Hilang selera! loya! Kerabu tu basi.......... Sejak tu kak mah langsung hilang minat membeli lauk-pauk di pasar Ramadhan.

Kalau kak mah teringin sekalipun, biasanya kak mah akan terus pergi ke gerai yang kak mah dah biasa sebab mereka ada restoran atau kedai makan. Kalau membeli di gerai peniaga segera ni kena berhati-hati sikit...mungkin sebab mereka tidak biasa berniaga, makanya lauk kadangkala cepat basi. Atau mereka sekadar boleh memasak tapi ingin berniaga...itupun satu hal juga. Pada kak mahlah , kalau ingin berniaga tu biarlah hasil yang dijual tu berbaloi dengan wang yang dibayar oleh pembeli. Rezeki lari kalau setiap pembeli asyik menyumpah seranah kita dengan apa yang kita berikan pada mereka. Tak guna untung hanya sehari...lepas tu pembeli semua lari....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Kak Mah

saya pun belum pernah ke PARAM lagi..
isteri masak sendiri...ambil fadilat Ramadhan..Insyaallah

Wassalam